Przed rozpoczęciem sezonu rowerowego należy sprawdzić stan techniczny roweru. Zaczynamy od umycia sprzętu z kurzu, który osiadł podczas kilku miesięcy stania gdzieś w piwnicy. Jeżeli decydujemy się na myjnię automatyczną, to musimy pamiętać o tym, że nie należy myć roweru pod wysokim ciśnieniem, gdyż woda mogłaby się dostać do łożysk. Za pomocą ściereczki nasączonej benzyną ekstrakcyjną myjemy łańcuch i zębatki. Czysty łańcuch ponownie smarujemy. Najlepiej do tego wykorzystać smary dedykowane do łańcuchów rowerowych dostępne w każdym markecie sportowym. Odradzamy raczej preparaty typu WD-40, które słabo smarują i szybko znikną z łańcucha.
Następnie sprawdzamy hamulce - siłę z jaką hamują. Jeżeli działają zbyt słabo należy sprawdzić stan klocków hamulcowych. Jeżeli są już mocno zużyte, to należy je wymienić. Jeżeli uznamy, że wystarczą jeszcze na najbliższy sezon, to wystarczy wyregulować naciąg linek hamulcowych.
Kolejny punkt to opony. Należy wizualnie ocenić stan bieżnika. Jeżeli opony są już "łyse", to jest to odpowiednia pora na wymianę. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko przebicie dętki na trasie oraz poprawimy właściwości trakcyjne w terenie. Ważnym elementem jest ciśnienie powietrza w oponie. Na każdym kole jest oznaczenie wartości minimalnej i maksymalnej ciśnienia. Warto wybrać się na stację benzynową, gdzie możemy zaprogramować żądane ciśnienie na kompresorze (podane w barach lub PSI).
Na koniec sprawdzamy dokręcenie kół, siodełka oraz kierownicy. Weryfikujemy, czy nie pojawiły się luzy na pedałach, korbach, czy sterze kierownicy.
W tym miejscu pragniemy polecić Wam nasz zaprzyjaźniony serwis rowerowy.
ROWER DOKTOR - porządny serwis rowerowo-narciarski.
Zapraszamy,
Piaseczno, ul. Staszica 9, tel. 881 240 430
stan techniczny roweru
ciśnienie w oponach
działanie dzwonka
oświetlenie (baterie w lampkach)
zdemontuj elementy, które mogłyby odpaść (licznik rowerowy, dodatkowe oświetlenie)
sprawdź dokręcenie kół i kierownicy
zabezpiecz elementy wrażliwe na zamoczenie
mapę
pompkę
zapięcie do roweru
krem lub olejek do opalania
prowiant i wodę na drogę
plecak lub sakwy rowerowe
poręczny zestaw naprawczy i zapasową dętkę
gotówkę (nie wszędzie będziemy mogli zapłcić kartą)
dobrze naładowany telefon i powerbank jeśli posiadasz
lampki przednią i tylną jeżeli będziesz jechać po zmroku lub w warunkach o ograniczonej widoczności
wygodne buty
kask rowerowy
rękawiczki rowerowe
odzież termoaktywna
okulary przeciwsłoneczne
softshell na wypadek deszczu
spodenki rowerowe z wkładką
nakrycie głowy na wypadek upału
1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
1a. Kierujący rowerem może zatrzymać się w śluzie rowerowej obok innych rowerzystów. Jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni zgodnie z odpowiednio art. 33 ust. 1 lub art. 16 ust. 4 i 5.
2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu z zastrzeżeniem ust. 3a,
jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach,
czepiania się pojazdów.
3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
4. (uchylony).
5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem
szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów,
warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1–3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.
przynajmniej jeden sprawny hamulec,
dzownek lub sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku,
światło odblaskowe barwy białej lub żółtej z przodu oraz światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt z tyłu,
lampkę barwy białej lub żółtej o świetle ciągłym lub migającym z przodu oraz lampkę barwy czerwonej o świetle ciągłym lub migającym z tyłu,
światła muszą być włączone od zmierzchu do świtu oraz podczas poruszania się w tunelu lub w warunkach niedostatecznej widoczności, w pozostałych przypadkach nie muszą być zamontowane.
zabrania się korzystania z telefonu komórkowego, jeśli wymagałoby to trzymania go w ręce,
zabrania się jazdy rowerem w stanie po użyciu alkoholu, w stanie nietrzeźwości oraz po użyciu innych środków odurzających.
Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać 15 rowerów lub wózków rowerowych,
Odległość między jadącymi kolumnami nie może być mniejsza niż 500 m dla kolumn pojazdów samochodowych oraz 200 m dla kolumn pozostałych pojazdów,
Jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania obowiązujących przepisów ruchu drogowego,
Zabrania się wjeżdżania między jadące w kolumnie rowery lub wózki rowerowe (...)
Czy muszę mieć własny rower?
W każdym wyjeździe określamy, czy Uczestnik musi zabrać swój rower, czy jest możliwość wypożyczenia roweru na miejscu. Nie zawsze tam, gdzie się wybieramy, istnieje wypożyczalnia rowerów.
Czy muszę mieć kask?
Kask według przepisów nie jest obowiązkowy. Zachęcamy jednak do zabrania go dla własnego bezpiczeństwa.
Czy muszę mieć dobrą kondycję?
Każdy wyjazd ma określoną dzienną długość trasy i poziom trudności. Spróbuj przejechać się w tempie około 15-18 km/h np. wzdłuż Wisły od Mostu Siekierkowskiego do Mostu Północnego (około 20 km). Jeżeli dasz radę i nie zmęczysz się za bardzo, to poradzisz sobie też z innymi wyjazdami.
Czy jeździmy na lekko?
Tak, jeździmy na lekko. Wystarczy podręczny plecak lub mała sakwa na prowiant i niezbędne rzeczy.